3

Att bjuda till lite

Idag hände det något märkligt.
Vi (och med vi menar jag jag och min kompanjon) ska bjuda personalgruppen på restaurang. Jag valde vanlig restaurang istället för julbord, julbord äter man ändå så det sprutar ur öronen under denna säsong. 
Jag har valt restaurang med omsorg och personalen har fått välja ett datum som passar bäst. Nu är det så att vi bedriver vård, dygnet runt, varför några jobbar vid tidpunkten för restaurangbesöket. Men de får NATURLIGTVIS ledigt och vi fixar vikarier. Inga konstigheter liksom. Trodde jag.
Men idag fick jag höra detta: 
- Vi tycker det är dåligt av ledningen att inte bjuda till lite. Varför ska vi behöva ta ledigt, de borde betala oss lön, vi som jobbar den kvällen, om vi ska följa med. 

Alltså, VA???
Det är ju inte så att jag tvingar någon att gå ut och bli bjuden på restaurang. Det är inte obligatorisk närvaro. Ska jag betala lön för att personalen ska gå ut och roa sig? 
Jag fattar liksom inte. 
Jag kanske är gammaldags, men brukar arbetgivare betala lön till dem de bjuder på flådig middag, under den tid middagen varar?

Jaja. Jag tänker inte göra det i alla fall, jag tycker det räcker med att fixa ledigt och betala en dyr nota. Det tycker ändå jag räknas som att bjuda till lite.

Personerna i fråga (som vill ha lön) har strukit sig från närvarolistan i alla fall. Ingen lön, inget restaurangbesök är deras motto.
Men skit i det då. 



Kommentarer:

1 Evelina:

skriven

Precis som du skriver, det är inte obligatoriskt att närvara på middagen, så låt denne arbeta istället. Thats it! Jag eller ingen av mina medarbetare har aldrig förutsatt att vi ska ha betalt på exempelvis ett julbord som företaget bjuder på. /Evelina

2 Etta:

skriven

Meh...!

3 JoHo:

skriven

Det var det knäppaste jag hört!

Svar: Eller hur?!
Velig

Kommentera här: