1

Primitivt

Jag och tvillingarna åkte ut till Rucklet igår för att städa. Som jag berättat förut är hela vardagsrummet belamrat med allt som tidigare rymdes i köket, badrummet och två sovrum. Dvs typ det mesta som finns. Dessutom ligger det ett tjock, nej TJOCKT, lager byggdamm över allt. I allt. Även där man inte tror att det kan komma in damm.
 
Eftersom vi har för avsikt att flytta ut i helgen så kände jag ett ansvar att göra stället åtminstone lite beboeligt. Och inte hälsofarligt för till exempel bebisar.
Så jag kavlade upp ärmarna och satte igång. Lättare sagt än gjort med två förkylda gnälltvillingar.
Det började ändå rätt bra och vi fick en del gjort. Sedan slog motorskyddet för vattenpumpen ifrån.
Förstår ni hur beroende man är av rinnande vatten?
Ok, låt mig förklara hur beroende man är.
1. Det går inte att dammtorka utan vatten
2. Det går inte att gå på toaletten
3. Det går inte att diska eller använda diskmaskinen
4. Det går inte att dricka om man blir törstig.
5. Det går inte att tvätta en bajsig bebisrumpa
6. Man kan inte tvätta händerna
7. Man kan inte brygga kaffe
8. Man kan inte göra välling eller koka ris
 
Så: jag fick helt enkelt åka hem sjukt kaffesugen med smutsiga händer och bebisar, hungrig mage och hungriga bebisar, ÖVERTÖRSTIG och kissnödig. Rucklet är förvisso någorlunda beboeligt, men dammet, DAMMET, finns kvar überalles. Dessutom står det nu odiskad illaluktande disk i diskmaskin och i diskho.
 
Konklusionen blir alltså att utan rinnande vatten stannar livet, as I know it. Och jag tänker att den här drömmen som många har att det SKA vara primitivt och så i sommarstugan, utan el och rinnande vatten, det funkar bara i teorin. Eller ja, det är klart att det skulle funka. Men det är väl ingen slump att antalet separationer ökar lavinartat efter semestrarna. Jag skyller på primitiviteten. 
Bekvämlighet är a och o. Nämligen.
 
(Riktigt så illa som jag beskrivit ovan är det inte, för det finns sommarvatten i ett hörn av tomten. Men ORKA hämta dunkvis, koka vatten för att få lite värme på det för att kunna diska och städa och tvätta bajsrumpor).
Före
Efter
 
 

Kommentarer:

1 Tingeling/lilci:

skriven

Well done! Har också egen brunn, sjukt drygt när hydroforen eller pumpen kärvar, brukar hända runt jul varje år.

Kommentera här: