1

Det här med att åldras

Lustig sammanträffande, Erika berörde samma ämne när jag började skriva detta inlägg för två veckor sedan. 
Jag hittade inte min bikini innan vi åkte till Åre. Det enda jag hittade var min baddräkt (!). Jag har inte använt baddräkt på .... my lord, 20 år.
20 år.
Jaja, tänker jag. Ok, det ÄR tantigt med baddräkt. Men jag SER ju fortfarande ung ut. 
Fast det gör jag ju inte.
Inte alls faktiskt.
Så.
Om jag inte ser ungdomlig ut längre så borde det vara legalt att BLI tant helt och hållet. Bejaka mitt tant-jag.
 
För ett antal år sedan tyckte jag att det var dööööötöntigt att vissa var representativt klädda på jobbet. Alltså på arbeten som inte kräver det.
Varför inte dra på sig ett par jeans och en t-shirt istället? Snyggare och bekvämare. 
Dress var mitt värsta ord. Uppdressad. Kräks.
 
Men nu: kollar på olika businesskollektioner. Man vill ju inge respekt, seriositet. Professionalitet. Funderar på ett par klackskor. Till vardags liksom.
Gillar kjol och blus. Kollar på Gokväll för att få lite klädtips. Myser lite. 
Vilka accessoarer passar till den vita ekla blusen? Vad är stiligt i vår?
 
Men GUUD.
 
Och det här med kroppsförfallet.
Jag fattar ju att kroppen inte blir fast och fin i igen. Utan ansträngning. Som förr.
Jag fattar att för att forma till min lekamen krävs lite mer än att hoppa över en lunch och gå ett par raska promenader i veckan. Alternativt hoppa över alla måltider och dricka sprit istället. (Gällde såklart bara vid fest och endast för att hålla magen platt. Helt sjukt).
Nej, nu är det långsiktig planering som gäller. Funderar på stavgång. Skaffa hund? Kan crossfit vara något för en tant? 
 
Hemmet: älskar att planera måltider. Njuter av storhandling. Porrsurfar recept. Köper kökshanddukar i parti och minut. Kökshanddukar. Vem hade trott det för tio år sedan?
Känner ett stort mått av tillfredsställelse när jag bäddat samtliga sängar redan på morgonen.
Funderar över den mest praktiska köksrenoveringen. Inte den snyggaste.
Funderar över VARFÖR det är så fult med valv. Varför är det så fult med valv? Är det fult med valv? Är det inte rent av lite snyggt? Normalt sett är jag av samma åsikt som Mellanbarnet. Men nu vacklar jag lite. Slår ett slag för valvet. 
Ja till valv!
Dricker hellre ett glas vin av fin sort än tre från en bib. Det är inte längre alkoholen som hägrar. Smaken är viktigare.
Drömmer om en symaskin.
 
Listan kan göras oändlig.
 
Det är skönt att vara vuxen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Mellanbarnet :

skriven

Hehe, jag kommer säkerligen förlika mig med valv jag med. Precis som jag förlikat mig med nästan alla andra vuxensaker du så träffsäkert beskriver ovan. Men det känns rätt ok.

Svar: Anledning till att jag försöker rättfärdiga valvet är att jag har ett själv... Som förmodligen kommer att få vara kvar eftersom det finns andra, roligare förbättringar att göra på huset. Men jag lovar: om några år blir det hett med valv igen, i någon form. Och då har vi ett it-hus! Vuxen ftw!
Velig

Kommentera här: