2

Badrummet

Ja, vi är inte ens färdiga med tvättstugan. Men nu är det dags för badrummet.
Synd på det bajsbruna golvet, skåpsluckorna och kaklet, synd på den kissgula toaletten, bidén och badkaret.
Men nu ska det ut.
Och nu måste vi bestämma oss för hur det nya ska se ut.
Har ni någon gång försökt välja kakel/ klinker?
Någon som tycker det är lätt?

Jag ändrar mig säkert hundra gånger om dagen.
Vilken stil ska vi ha? Vilka färger?
Tidlöst- trendigt- basic?
Vi har en del att ta hänsyn till: vi får bidrag från kommunen (ca hälften) tack vare eller på grund av Storebrors funktionshinder. Badrummet ska alltså vara anpassat. Vi får alltså inte ha badkar eller vilken planlösning vi vill. Då får vi inte bidraget.
Vi måste ha ett golv som han inte kan halka på, vi måste se till att det kommer in en rullstol i duschen och bredvid toaletten.
Vi talar om 5 kvm.
Vi vill ju också att det ska finnas ytor OCH förvaring, att det ska vara snyggt OCH praktiskt.
Hohoho, lös den om ni kan.


Jag tänker mig i alla fall följande:
Vi vill ha ett badrum som håller i ca 20-30 år när det gäller ytskikt. Alltså inte trendigt- trendigt. Mer kanske tråkigt och fegt.
Vi gillar stilen typ Indiska (ja, jag vet, hopplöst ute, men VI återkommer alltid till den stilen efter varje inredningsutsvävning. Så jag antar att det är vår stil helt enkelt), de har hyllor och vitrinskåp som är fina. Vi har ett hus som är byggt 1978. Stilen måste ju funka med resten av huset också.

Vi ska ha (tror jag just nu i alla fall) svart och vitrutigt klinkergolv. Vitt enkelt kakel med svart fog på väggarna. Och en vägg med dekorkakel. Inredningen måste jag smaka lite mer på.

 Typ något sån´t här

 

 Och detta på en hel vägg. 
 
Kom gärna med tips och åsikter. Jag har blivit hemmablind och ja, velig.

Kommentarer:

1 Etta:

skriven

Blä, vi ska också ge oss in i det där snart. Ut med rosa/beiga plastmattor och in med något nytt och fräscht. Orkar inte ens tänka på det. Efter en session med magsjuka kan jag bara komma på att klinkersgolv är ganska svalt och skönt att ligga på när man mår illa och har dödslängtan.

2 Erika:

skriven

Gudars vad svårt det där är! Jag minns mina två badrumsrenoveringar med viss ångestsvettning. Det jag lärde mig av den första var att just inte göra några utsvävningar utan att hålla sig basic. Notera dock att jag är en mycket inredningsängslig person som vill att allt ska kännas rimligt efter fem tio år (och då är dina tankar helt frickin perfecto). Den utsvävning som vi gjorde med vårt första badrum var att göra just såna där dekordetaljer. Dom kändes classy då (ett par breda svarta ränder vertikalt genom det vita kaklet) men redan efter fem år kändes dom daterade. Så mitt råd är att ev skippa den URSNYGGA dekorväggen och istället bara köra vitt rakt av. Skåpen kan kanske bli dekoren tänker jag istället. Och om ni vill spexa till det kan ni ju titta på mönstrade golv istället? Obs: klassiskt möstrade. Som schackrutigt tex som ju är fint (jättefint har det i vårt andra renoverade badrum) men tänk franskt bistrogolv? Eller såna där golv som finns i badrummen i usa. Mmmmm!
Tex: http://www.styleroom.se/album/7944
Äh, vad fan, jag hittar inga fler exempel men jag tror att du kanske fattar vad jag menar?
Hur som helst. Lycka till med alla skvadriljarders beslut. Det kommer att bli jättefint!

Svar: Tack för tips! Vi skippar den ursnygga dekorväggen. Och även det chackrutiga golvet eftersom vi har det i Rucklet. Det blir vitt och brunt/koppar. Är sååå nyfiken, de fixar med badrummet as we speak. Bilder kommer!
Velig

Kommentera här: