0

Ändrade förlossningsplaner

I februari i år bokade jag biljett till ÅRETS konsert, i alla fall i mitt tycke. Konserten skulle äga rum i Staden den 28/7-2012. Mitt mål sedan februari har varit att faktiskt gå på densamma, gravid eller ej. 
Under våren och sommaren har min gravidstatus varit ganska svajig. 
Sjukskriven i v. 22 för hotande förtidsbörd, inlagd på Sjukhuset från gravidvecka 28 till 32 på grund av kraftigt förkortad livmoderhals, där varje steg har kunnat äventyra min graviditet. 
Den 28/7, THE MAGIC DATE, hamnade i graviditetsvecka 33+1.
Den 27/7 fick jag regelbundna värkar, var tredje minut. In till förlossningen där man konstaterade att ja, nu är du öppen nästan 2 cm och livmoderhalsen är utplånad. Nål sattes, CTG visade på regelbundna värkar som sagt. 
Bebisarna kommer nog i natt, eller allra senast i morgon förmiddag, sa min barnmorska.
Jag fick helt enkelt se sanningen i vitögat. Ingen konsert för mig.
Jag gav bort min biljett och grät en skvätt inombords.
 
Då slutade värkarna. Inte en värk från 23.00 fram till 13.00 dagen efter. Alltså den 28/7. 
- Vi funderar på om du ska läggas in på BB istället, sa läkaren. Eftersom det inte finns någon värkaktivitet.
- Nej då, sa jag. Jag kan lika gärna ligga hemma på kammaren. Jag är less på BB. Jag looovar att ta det suuuuuperlugnt.
Ytterligare en undersökning gjordes, fortfarande öppen knappt två centimeter. Men ingen ytterligare förändring.
- Jaaa, sa läkaren, om du lovar att ta det extremt lugnt. Bara ligga ned och kolla på TV. Det är vad vi kan godkänna i aktivitetsväg.
- Oh ja, sa jag. Absolut inget annat.
Så släppte de ut mig.
 
Jag gick på konserten.
Och jag är faktiskt fortfarande gravid.
 

Kommentera här: